01 June 2012

KAEDAH PENYELESAIAN MASALAH

PENGENALAN.


Matlamat utama sesi kaunseling ialah membantu klien memahamai masalah yang dihadapinya dalam usaha menyelesaikan masalah tersebut atau menguruskannya. Oleh itu, langkah-langkah kea rah penyelesaiana masalah tersebut perlu dirancang.  Pada peringkat awal kita sudah cuba memahami masalah yang dibawa oleh klien di samping membantu klien sendiri melihat masalahnya dari perspektif  yang baru.
Garth J. Blackham misalnya menekankan bahaw semua kauseling adalah lebih tertumpu kepada penerokaan dan para klien menjadi begitu intensif sekali menganalisa apa yang bakal diperolehi  daripada kauselornya di sepanjang prose situ.
Dalam proses yang lebih sistematik lagi, Egan mencadangkan pula beberapa kaedah penyelesaian  masalah yang digabungkan dengan pendekatan proses membuat keputusan dahulu, yang dapat memberi kesan yang lebih baik. Bagi Egan ada Tujuh Langkah penting yang perlu diperkenalkan dalam sesebuah sesi kauseling yang bertujuan menyelesaikan masalah.

1. MENGENALPASTI DAN MENJELASKAN MASALAH
Masalah yang sering diceritakan atau disogokkan  oleh klien kepada kaunselornya lebih merupakan masalah keseluruhan yang agak bercampur aduk sehingga ia menjadi begitu berkecamuk dan kabur. Sesah bagi kaunselor hendak melihat dengan nyata dan jelas akan masalah itu. Justeru itu, sebagai langkah pertama masalah itu sendiri hendaklah dinyatakan dalam bentuk yang tersusun dan boleh diselesaikan . Daripada menerima pernyataan perasaan yang samar-samar adalah lebih baik kaunselor memahami pengertian sebenar masalah kliennya.
Kaunselor patut mengarahkan suatu penekanan yang dapat membawa gambaran yang sejelas-jelasnya sehingga masalah itu dapat dibentuk dan digambarkan , mengikut pentafsiran kaunselor dank lien secara terang, jelas dan mudah mereka fahami. Kepakaran kaunselor ialah kejayaanya memahamkan kliennya akan masalah itu dengan cara lebih mudah. Ini adalah langkah bijak dan memberi kesan yang mendalam. Ini lebih memudahkan kedua-duanya menruskan lagi proses kaunseling mereka.

2. MEMPERKENALKAN KEUTAMAAN DALAM MEMILIH MASALAH YANG HENDAK DIBERI PEMUSATAN.
Setelak klien berusaha memperjelaskan gambaran bentuk masalah yang sebenar, maka dia juga harus dapat memerikan sumber-sumber yang sahih dan terdekat kepada masalahnya itu. Ini memudahkan kaunselor melihat masalah itu dengan lebih jelas lagi. Misalnya , klien msembantu kaunselornya menentukan masalah yang patut dihadapi oleh mereka terlebih dahulu mengikut keutamaannya.

3. MEMPERKENALKAN MATLAMAT YANG HENDAK DIKERJAKAN .
Pada tahap ini matlamat telah pun dipilih sebagai pemusatan. Masalah sudah semakin terang dan kian terserlah hasil daripada pernyataan klien. Segala pemusatan telah pun ditumpukan sepenuhnya.  Sekarang adalah menjadi tugas besar kaunselor  untuk memperkenalkan matlamat khusus  yang hendak dikerjakannya sebagai langkah berikutnya supaya mudah bagi klien mengetahui arah mana pula dia akan didorong.
Masalalah sebenar adalah refleksi daripada kenyataan seben ar, dan matlamat pula mewakili masa akan datang. Pendeknya kaunselor haruslah menerangakan kepada kliennya akan matlamat yang akan mereka kerjakan sehingga mencapai apa yang dirancang nanti supaya klien merasakan begitu kukuh memiliki matlamatnya itu. Ini disebabkan klien sendiri sebenarnya mempunyai beberapa harapan untuk lebih maju atau meningkatkan kemajuan dirinya.

No comments:

Post a Comment