02 June 2012

Pengenalan kepada Konsep TMK

1.    Menurut Rogers (1996)
 Teknologi komunikasi merujuk kepada perlaksanaan, struktur organisasi dan nilai-nilai social yang dialami oleh individu semasa mengumpul, memproses dan bertukar-tukar maklumat dengan individu-individu lain.

2.    Hans d’Ovville
Maklumat merujuk kepada kandungan sebuah bahan yang digunakan oleh seseorang sebagai asas untuk membuat keputusan. Oleh itu, ICT dilihat sebagai gabungan pelbagai media pilihan seperti radio, komputer peribadi, cakera padat dan internet yang boleh memboleh membantu pemikiran baru di kalangan pengguna.

3.    Marcelle (2000) 
ICT merupakan gabungan peralatan yang ruit dan pelbagai aplikasi serta perkhidmatan yang digunakan untuk menghasil, mengedar, memproses dan membuat perkhidmatan yang digunakan untuk menghasil, mengedar, memproses dan membuat transformasi maklumat.

4.    Ramachandran (2001)   
ICT merangkumi produk dan perkhidmatan maklumat dan komunikapusi yang mempunyai cirri-ciri berteraskan mikroelektronik, bersambung secara ‘on-line’ seperti radio dan TV konvesional, interaktif dalam masa sebenar seperti telefon, radio dan TV interaktif e-mail, kandungan elektronik seperti laman web dengan animasi audio-video, teknologi yang bertumpu seperti TV web dan sidang video.

Kenalpasti perisian-perisian TMK yang boleh digunakan untuk tujuan :
a) pengajaran dan pembelajaran
  1. Power Point
  2. Internet Explorer
  3. Ms Word
b) pengujian dan penilaian
  1. Ms Word
  2. Excel
  3. Access
c) pengurusan
  1. Access
d) penyelidikan dan pembangunan
  1. SPss
  2. Ms Word
  3. Excel
  4. Acess
  5. Internet Explorer

No comments:

Post a Comment